a. Pengertian Cukai
Cukai oleh beberapa sarjana mendefenisikan
iaitu yuran wajib yang terhutang kepada negara oleh wajib cukai, menurut
peraturan-peraturan dengan tidak
mendapatkan imbalan secara langsung. Cukai tersebut dapat digunakan untuk
membiayai keperluan awam yang berhubungan dengan tugas negara untuk
menyelenggarakan pemerintahan.[1]
Cukai sebagai kutipan wajib kepada kerajaan
terhadap pihak-pihak tertentu mengikut kaedah yang telah ditentukan oleh
kerajaan, yang berfungsi untuk perbelanjaan kerajaan seperti pengeluaran,
pembiayaan pembangunan, pembiayaan perbelanjaan awam yang berhubung kait dengan
tugas kerajaan dalam menjalankan aktiviti pemerintahan.[2]
Ia merupakan suatu bayaran yang dimestikan oleh kerajaan sebagai balasan kepada
penggunaan pendapatan, kekayaan atau sumber-sumber negara yang lainnya. Namun,
bayaran untuk faedah khusus kepada seseorang tidak dianggap cukai seperti
bayaran lesen perniagaan, tol lebuh raya dan sebagainya.[3]
Pada masa sekarang ini di era globalisasi
dan moden, kata cukai dikenal kata dharaib (jamak dharibah). Dan terdapat sebagian ahli mazhab Malikiyah menyebut
cukai dengan al-wadhaif atau al-kharaj, begitu pula dengan ulama mazhab
Hanafiyah menyebut al-nawaib, sementara kalangan ulama Hanabilah mengenalnya
dengan al-kulaf al-sulthaniyah.[4]
Menurut M.A Manan cukai adalah
pengambilan dari masyarakat dengan cara paksaan yang diwajibkan bagi orang
ramai dalam suatu negeri. Bayaran wajib
yang dikenakan kerajaan kepada rakyat yang terlibat dengan asas cukai yang
diamalkan.[5]
impak secara lansung dari diwajibkannya cukai pada asasnya adalah untuk mengambil
sebahagian pendapatan dan kekayaan rakyat secara adil seterusnya akan diagihka secara
tepat sasaran kepada sektor-sektor am dalam rangka mengurangi beban kerajaan
dalam membangun perekonomian makro dan mikro untuk mengelak penindasan yang
disebabkan oleh praktek riba bagi
negara-negara Islam di dunia.
b Sumber Cukai
Hampir Setiap negara Islam di dunia, harus
menerapkan sistem percukaian secara intensif dan konfrehensif kepada dua jenis cukai
penting, iaitu cukai langsung dan cukai tak langsung, sama halnya dengan yang
di amalkan oleh negara Malaysia. Sistem percukaian langsung adalah cukai yang wajib dibayar secara langsung atau terus oleh pembayar cukai.[6]
Dalam hal ini, Pembayar cukai tidak boleh memindahkan beban cukai yang
dikenakan kepada individu atau syarikat kepada orang lain.[7]
Banyak jenis cukai yang dapat dikelompokkan kepada sistem percukaian alangsung,
diantaranya cukai pendapatan, cukai keuntungan yang berasal dari harta tanah,
cukai aktiviti melalui perniagaan
pesisir Labuan dan juga cukai duti setem.
Sedangkan cukai tidak langsung pula cukai yang
dikutip tidak langsung daripada pembayar cukai melalui suatu pihak. Cukai jenis
ini dikutip daripada orang-orang yang tidak menanggung bebannya. Seperti
daripada pengilang, pengimport, penjual dalam negeri kemudian dipindahkan
kepada pengguna yang membeli barangan tersebut. Di antara contoh cukai tidak langsung
yaitu cukai
perkhidmatan, cukai kastam, duti import dan eksport serta cukai jualan.
Sistem Cukai pendapatan dibayar oleh invididu yang memperoleh
pendapatan dari sebab tinggal dan bekerja di Malaysia dalam masa suatu tahun. Pendapatan yang dimaksud termasuk pendapatan yang didapat
daripada perniagaan, penggajian, dividen, sewa, royalti dan lainnya keuntungan.
Sedangkan pendapatan masyarakat individu yang didapat dari bekerja di negara
luar tidak dihitung sebagai cukai pendapatan.
[1] A.A. Barata dan A.A. Adrian, Percukaian (Bandung: CV Amico, 1989), 4.
[2] Hamdan Aini, Percukaian (Jakarta: Bumi Aksara, 1985), 1.
[3] Nor Azizah Abd Manaf, Noraza Mat Udin, Zaimah Zainol Arifin, Pengenalan
Kepada Sistem Pencukaian di Malaysia (Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara
Malaysia, 2004), 1.
[4] A. Malik Madaniy, Pajak dalam Perspektif Fiqh Islam (Yogyakarta,
UIN Sunan Kalijaga, 2008), 31.
[5] M. A Manan, Islamic Economic (Pakistan: Lahore Ashraf Publication,
1970), 311.
[6] Nor Shaipah Abdul Wahan dan Hazeline Ayoup, Pengantar Percukaian (Petaling
Jaya: Pearson Malaysia, 2006), 2.