WAKAF DALAM ISLAM
Wakaf menjadi instrument penting Islam untuk menbangun peradaban sector
perekonomian. Sejarah telah mencatat peranan wakaf dalam kerajaan Islam menjadikan
masyarakat muslim makmur dan berkemajuan. Infarstruktur seperti masjid,
madrasah, pusat kesihatan, jembatan, jalan dibina dari harta wakaf.
Namun saat ini mayoritas muslim masih enggan
menunaikan wakaf., menyebabkan banyak masyarakat yang hidup di Kerajaan Islam
dalam miskin. Semestinya wakaf menjadi pondasi dasar bagi penggerak pembangunan
kerajaan Islam. Bila wakaf diproduktifkan secara maksimal, maka Kerajaan Islam
tidak harus bergantung pada Negara Barat, semisal IMF (Internasional Moneter
Fund) guna mendapatkan modal segar berupa hutang.
Impact dari perbuatan
tersebut banyak Negara Islam merosot dan terbelit hutang Internasional.
Perekonomian Negara semakin kacau dan tak terkendalikan. Oleh karena itu
Kerajaan Islam harus melakukan transformasi pengelolaan harta wakaf, sebagai
satu sendi pembangunan perekonomian sejak zaman dahulu.
Wakaf merupakan salah satu cara ibadat atau salah satu
jalan untuk mendekatkan diri kepada Allah melalui harta kekayaan. Wakaf
merupakan satu amalan sunat dan digalakkan serta menjadi wajib dilaksanakan
apabila dibuat dengan wasiat. Oleh karena umat islam mahu berwakaf kerana
mahukan keridhaan Allah.
Amalan wakaf merupakan satu mekanisme perkongsian
harta kekayaan seseorang dengan orang lain. Dalam ekonomi, wujudnya golongan
yang mengagih semula harta kekayaan kepada orang lain sangat penting kerana ia
bole membantu dalam mencapai pembangunan ekonomi sesebuah Negara.
Kata “Wakaf “ atau Waqf” berasal dari bahasa Arab ”
Waqafa”. Asal kata “Waqafa” berarti “menahan” atau “berhenti” atau “diam di
tempa”t atau “tetap berdiri”. Kata “Waqafa- Yuqifu- Waqfan” sama artinya dengan
“Habasa- Yahbisu- Tahbisan”.
Dari segi etimologi wakaf berasal dari kata “waqf” yang berarti tertahan atau
menahan. Adapun jika
ditijau menurut istilah wakaf yakni menahan harta benda yang kekal ‘ain-nya
(zatnya), menahan suatu harta benda yang kekal zatnya bermakna harta tersebut
tidak dijual dan tidak pula diberikan atau diwariskan, akan tetapi hanya untuk
disedekahkan yang kemudian diambil manfaatnya sahaja dengan tujuan untuk beribadah
dan mendapatkan pahala dari Allah S.W.T.
Wakaf boleh di definiskan sebagai satu cara pengagihan
harta yang diberikan kepada pihak tertentu dengan niat yang tertentu dan
dimanfatkan secara berterusan. Pemanfaatan harta wakaf tidak hanya saja pada pembagunan fisik
sahaja, seperti pada dahulu dimna harta wakaf dimanfaatkan dalam sector
infrastruktur umum dan ibadah.
Tetapi harta wakaf sangat akan berguna dan
bermanfaat pada masa modern ini bila di agihkan kepada sector pendidikan. Wakaf
pendidikan dapat menciptakan anak negeri lebih handal dan mempunyai skill
selepas menyelesaikan pendidikannya. Sehingga mereka menjadi pioner dalam
pembangunan perekonomian kerajaan, seperti yang telah dilaksanakan oleh Kerajaan
Mesir, Indonesia dan Turki.
Di kalangan Ulama mazhab hampir semua mendefenisikan wakaf dengan berbegai definisi yang utuh.
Ø Imam Abu Yusuf dalam mazhab Hanafi mendefenisikan wakaf adalah menahan
sesuatu harta di bawah kekuasaan Allah, di mana hak kepemilikan dari pewakaf
akan berpindah kepada Allah s.w.t dan hasil daripada harta wakaf tersebut untuk
kebaikan orang ramai.
Ø Mazhab Maliki
Wakaf adalah mensedekahkan manfaat suatu harta
selama ia wujud dan kekal pemilikan harta tersebut secara taqriri. Mazhab
Hanbali mendefenisikan wakaf iaitu menahan fizikal suatu harta dan disedekahkan
hasilnya untuk tujuan kebajikan dan mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.
Mazhab maliki membolehkan juga wakaf benda bergerak, baik yang menempel dengan yang lainnya, meskipun tidak ada nash yang membolehkannya atau melaranggya.
Karena dalam pandangan mazhab Maliki wakaf tidak mensyaratkan ta’bid
(terus-menerus atau selama-lamanya) pada wakaf, bahkan mazhab maliki mengatan
sah wakaf walaupun hanya bersifat sementara.
Ø Menurut mazhab Syafi’i dan Ahmad bin Hambal
Wakaf adalah melepaskan harta yang diwakafkan dari kepemilikan wakif,
setelah sempurna prosedur perwakafan. Wakif tidak boleh melakukan apa saja
terhadap harta yang diwakafkan, seperti: perlakuan pemilik dengan cara
pemilikannya kepada yang lain, baik dengan cara tukaran atau tidak.
Jika wakif
wafat, harta yang diwakafkan tersebut tidak dapat diwarisi oleh ahli warisnya.
Wakif menyalurkan manfaat harta yang diwakafkannya kepada mauquf ‘alaih (yang diberikan
wakaf) sebagai shadaqah yang mengikat, di mana waqif tidak dapat melarang
penyaluran sumbangannya tersebut. Apabila wakif melarang, maka Qadli berhak
memaksanya agar memberikannya kepada mauquf ‘alaih.
Maka dari itu Mazhab Syafi’i mendefinisikan wakaf
adalah: “Tidak melakukan suatu tindakan atas suatu benda, yang berstatus
sebagai milik Allah SWT, dengan menyedekahkan manfaatnya kepada suatu kebajikan
(sosial)”.
No comments:
Post a Comment